ادامه حمله‌‌‌های اسرائیل به غزه؛ سازمان ملل درمورد «وضعیت وخیم» غیرنظامیان هشدار داد

علی خامنه‌ای کشته شدن یحیی سنوار را «دردناک» خواند اما تاکید کرد که «حماس زنده خواهد ماند»

مقام‌های بهداشتی غزه نیروهای اسرائیلی را متهم کردند که سحرگاه روز شنبه بیمارستان اندونزی در بیت لاهیا را محاصره و گلوله‌باران کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مروان سلطان، مدیر این مرکز، گفت: «تانک‌های اسرائیلی بیمارستان را محاصره و برق را قطع کردند، سپس بیمارستان را هدف حمله قرار دادند.»

به گفته او طبقه دوم و سوم این مرکز درمانی هدف گلوله قرار گرفته است و خطرات جدی کارکنان پزشکی و بیماران را تهدید می‌کند.

وزارت بهداشت غزه همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تیراندازی شدید به سمت بیمارستان باعث وحشت بیماران و کارکنان شد. این در حالی است که بیش از ۴۰ بیمار و مجروح، علاوه بر کادر پزشکی، در بیمارستان بیت لاهیه حضور دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوایل ماه جاری، اسرائیل دور جدیدی از حملاتش را در شمال غزه آغاز کرد و مدعی شد که جنگجویان حماس را هدف قرار می‌دهد که در حال تجدید قوا در غزه‌اند.

اداره دفاع مدنی غزه اعلام کرد که حمله جمعه‌شب اسرائیل در نزدیکی جبالیه ۳۳  کشته برجای گذاشته است.

همچنین آژانس امور بشردوستانه سازمان ملل متحد روز جمعه تاکید کرد که «زنگ خطر درمورد وضعیت وخیم و خطرناک غیرنظامیان در شمال غزه به صدا درآمده است». این سازمان افزود: «در شمال غزه خانواده‌ها می‌کوشند زیر بمباران‌های شدید خودشان را زنده نگه دارند.»

خامنه‌ای: حماس زنده خواهد ماند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه با انتشار پیامی کشته شدن یحیی سنوار رهبر حماس را اتفاقی دردناک برای جبهه مقاومت توصیف کرد.

خامنه‌ای در این پیام با تاکید دوباره بر حمایت جمهوری اسلامی از حماس ادعا کرد: «همان‌طور که کشته شدن رهبران پیشین حماس باعث تضعیف این گروه نشد،‌ مرگ سنوار هم آن را متلاشی نخواهد کرد.»

در پیام رهبر جمهوری اسلامی همچنین ضمن تمجید از یحیی سنوار آمده است: «او ضربه‌ جبران‌ناپذیر هفتم اکتبر را در تاریخ این منطقه به یادگار گذاشت... حماس زنده است و زنده خواهد ماند و ما چون همیشه، در کنار مجاهدان و مبارزان بااخلاص خواهیم ماند.»

نگهداری از جسد سنوار در مکانی مخفی

به گزارش سی‌ان‌ان، و به نقل از رسانه‌های اسرائیلی،‌ جسد یحیی سنوار در حال حاضر در مکانی مخفی در اسرائیل نگهداری می‌شود.

این شبکه خبری به نقل از دو منبع آگاه افزود که اسرائیل احتمالا قصد دارد از جسد سنوار به‌منزله اهرم فشار در مذاکرات آزادی گروگان‌ها استفاده کند.

یکی از این منابع گفت: «اگر حماس بخواهد جسد او را با اسرائیلی‌ها،‌ چه زنده و چه مرده، مبادله کند، ما موافقیم.»

خلیل الحیه، نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه، بعد از ظهر جمعه کشته شدن یحیی سنوار در حملات اسرائیل در جنوب نوار غزه را تایید کرد.

ادامه درگیری‌های اسرائیل و حزب‌الله لبنان

ارتش اسرائیل شامگاه جمعه از پرتاب ۲۰ راکت از لبنان به سوی شهر صفد در شمال اسرائیل خبر داد. این نهاد همچنین اعلام کرد که پدافند هوایی اسرائیل موفق شده است برخی از این راکت‌ها را سرنگون کند و برخی دیگر در مناطق باز و خالی از سکنه افتاده‌اند.

ارتش اسرائیل همچنین صبح شنبه اعلام کرد که حزب‌الله از جنوب لبنان سه پهپاد به سوی شهر ساحلی قیصریه پرتاب کرده که یکی از آن‌ها به تاسیسات این شهر برخورد کرده است.

به گزارش تایمز اسرائیل، دو پهپاد دیگر در آسمان رهگیری و منهدم شده‌اند.

سخن‌گوی دفتر نخست‌وزیری اسرائیل تایید کرد که یک پهپاد با هدف حمله به اقامتگاه شخصی بنیامین نتانیاهو به منطقه قیصریه پرتاب شده اما در زمان حمله او و همسرش در خانه نبوده‌اند و کسی مجروح نشده است.

به گزارش رسانه‌های لبنانی نیز ارتش اسرائیل بامداد شنبه سه بار منطقه خیام در جنوب لبنان را هدف حمله هوایی قرار داد.

اسرائیل از ماه گذشته بارها مواضع حزب‌الله را در جنوب لبنان هدف قرار داده است.

درخواست برای دومین سامانه موشکی تاد

به گزارش کانال ۱۲ اسرائیل،‌ دولت بنیامین نتانیاهو روز جمعه از آمریکا درخواست کرد که برای مقابله با حملات احتمالی جمهوری اسلامی ایران دومین سامانه موشکی ضد بالستیک تاد را در اسرائیل مستقر کند.

رسانه‌های اسرائیلی روز چهارشنبه از ورود نخستین سامانه آمریکایی تاد به اسرائیل خبر داده بودند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا،‌ پیش‌تر اعلام کرده بود که برای مقابله با تهدید جمهوری اسلامی دستور استقرار این سامانه در اسرائیل را صادر کرده است.

بیشتر از جهان